Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?
Marketing is voor elke commerciële organisatie belangrijk. Het succes van een organisatie hangt in belangrijke mate af van zijn marketing-activiteiten en de invulling van het marketing plan is een veelzijdige taak.De “P’s” van Product, Plaats, Promotie, Personeel en Presentatie moeten optimaal worden ingezet. Dat vergt veelzijdigheid en creativiteit van het marketing management.
Als Marketing Manager dient u breed opgeleid te zijn. Allereerst moet u in staat zijn om kansen te herkennen en te vertalen naar nieuwe producten of markten. Verder wordt van de marketing manager verlangd om de doelstellingen van de onderneming te vertalen naar een helder en concreet marketing plan. Uiteraard dient u ook in staat te zijn om uw projecten gedetailleerd te budgetteren en dient u dus kennis te hebben van bedrijfseconomische aspecten.
U kunt strategieën vertalen naar operationele plannen en bent in staat om als een spin in een web van externe en interne contacten te fungeren. Extern kunt u bijvoorbeeld denken aan reclame- en media-bureaus, marktonderzoeksbureaus, de pers, leveranciers etc. Intern dient u de door u geplande acties altijd zorgvuldig af te stemmen met afdelingen als product-ontwikkeling, inkoop, logistiek en personeelszaken waardoor het uitermate nuttig is om kennis te hebben van zaken die op deze afdelingen spelen. Aan welke producten is behoefte? Zijn alle producten op tijd op voorraad? Is de personele bezetting op orde? Dit zijn slechts enkele zaken die een Marketing manager altijd moet afstemmen met de afdelingshoofden van andere betrokken afdelingen.
De opleiding Marketing Management van de NHA is uniek omdat hij is opgezet vanuit een integrale bedrijfskundige benadering. Waar liggen de raakvlakken met andere disciplines binnen het bedrijf? Welke invloeden kunnen bepaalde marketing activiteiten hebben op het functioneren van andere afdelingen? Onze visie is dat een goede Marketing Manager een brede kijk dient te hebben op de organisatie en altijd afdelingsoverschrijdend bezig dient te zijn. Alleen op deze manier kan marketing manager ervoor zorgen dat zijn marketing plan gaat leven binnen een organisatie en tot in de puntjes wordt uitgevoerd. Door het volgen van deze opleiding bent u straks dus niet alleen een specialist op marketing gebied maar bent u door uw bedrijfskundige kennis breed inzetbaar binnen de gehele organisatie!
Opleidingsinhoud

De opleiding Marketing Management bestaat uit 12 onderwijs-eenheden, een stage/praktijkcomponent en een afstudeeropdracht.
Net als in de werkelijkheid staan de verschillende vakgebieden binnen een onderwijseenheid niet los van elkaar, maar is er een duidelijke relatie en integratie tussen de afzonderlijke vakgebieden. Iedere onderwijseenheid bestaat uit een aantal toetseenheden (vakken). Een toetseenheid is een cluster van leerstof die afgerond wordt met een beoordeling. In de meeste gevallen zal de beoordeling gebeuren op basis van een schriftelijke tentamen en een afsluitende action learning opdracht. Door middel van de action learning opdracht wordt de theorie gekoppeld aan de beroepspraktijk.
De opleiding bestaat uit twee fases: een propedeuse fase (eerste jaar) en een hoofdfase. In het eerste jaar maakt u door middel van een aantal inleidende vakken kennis met het vakgebied marketing management. Als u de propedeuse fase succesvol afrondt, ontvangt u het officiële propedeuse-diploma.
Vooropleiding
Een HAVO-, VWO- of MBO-diploma (niveau 4) is voor toelating tot een HBO Bachelor-opleiding vereist. Bent u 21 jaar of ouder en niet in het bezit van één van deze diploma’s, dan bestaat de mogelijkheid om deel te nemen aan de 21+ toets. U kunt deze optie aankruisen op het aanmeldformulier.Middels deze gratis toets kunt u alsnog aantonen over het juiste niveau te beschikken. Deze toets hoeft u vooraf niet voor te bereiden. De toelatingscommissie besluit naar aanleiding van de uitslag van de toets, of u met de HBO Bachelor-opleiding kunt starten.
Kosten
Studeren MET hulp, prijs per studiejaar € 1299,00 of 12 x € 119,00Het lesgeld is inclusief de benodigde leerboeken en lesstof.
Beroepseisen: Wat wordt er van je verwacht?
Voor wie is de opleiding bedoeld?- Personen met een marketing-getinte vooropleiding die in relatief korte tijd diepgaande kennis willen opdoen van een aantal andere aanverwante vakgebieden (zoals logistiek, financieel management, personeel & organisatie). Dit is mogelijk door de vrijstellingsmogelijkheden. Uiteraard dient u wel te voldoen aan de vooropleidingseisen.
- Personen met een aanverwante niet-marketing getinte vooropleiding die in relatief korte tijd diepgaande kennis willen opdoen van marketing management. Denk hierbij bijvoorbeeld aan mensen die een vooropleiding hebben gevolgd op het gebied van financieel management, logistiek of personeel & organisatie. Dit is mogelijk door de vrijstellingsmogelijkheden. Uiteraard dient u wel te voldoen aan de vooropleidingseisen.
- Personen die voldoen aan de vooropleidingseisen maar geen marketing- getinte of aanverwante vooropleiding hebben gevolgd. Door middel van het volgen van deze opleiding is het mogelijk om in zeer beknopte periode een krachtige marketing-basis te ontwikkelen.